Notícies

El Consell d’Eivissa celebra la Setmana Europea de la Prevenció de Residus amb jornades de conscienciació i tallers

El Consell d’Eivissa celebra la Setmana Europea de la Prevenció de Residus amb jornades de conscienciació i tallers

El Consel lnsular d’Eivissa es suma a la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, EWWR (European Weak for Waste Reduction), que enguany es celebra entre el 19 i 27 de novembre, per la que ha organitzat diverses activitats entres les que s’inclouen jornades de conscienciació i tallers presentats aquest dimecres, en roda de premsa.

El conseller de Presidència i de Gestió Ambiental, Vicent Roig, ha assenyalat que a Eivissa, tot i anar en la bona direcció,  s’ha d’augmentar la taxa de reciclatge, marcada tant per la directiva europea, que indica el camí a seguir, com pel compromís amb la sostenibilitat a l’illa. «Tant la composició dels residus i el procés de reciclatge incideixen directament en la bona praxis. És essencial conscienciar a la ciutadania dels procediments de gestió responsable i sostenible de residus a Eivissa perquè augmentin la seua implicació al respecte”, ha explicat Roig.

A continuació, el conseller ha assenyalat que la Setmana Europea de la Prevenció de Residus és la campanya anual més destacada de sensibilització sobre la prevenció de residus a Europa i, amb motiu d’aquesta iniciativa, el Departament de Gestió Ambiental del Consell Insular d’Eivissa, amb la col·laboració d’altres entitats (Amics de la Terra, Fundació Deixalles, Asociación For the Planet, «nativ IBIZA alive» i l’artista Inés Sarmiento) ha organitzat diferents actuacions i activitats per fomentar un canvi de comportament i promoure els principis fonamentals de la prevenció de residus: reduir, reutilitzar i reciclar (regla de les 3R). Les activitats programades són les següents:

Jornada tècnica sobre gestió de residus. En el marc de les activitats realitzades per l'Oficina de Residus, el dijous 17 de novembre, a la sala de plens del Consell Insular d’Eivissa, es portarà a terme la segona jornada tècnica, dirigida a professionals del sector, per exposar, debatre i proposar millores i solucions a la gestió de residus a l’illa d’Eivissa. L’objectiu és crear una  via de comunicació entre els tècnics d'empreses i els de les administracions públiques.

Conta contes a les biblioteques. Per introduir els conceptes de reciclatge i la seua importància als més petits de la casa s’han programat, a algunes de les biblioteques de la xarxa insular del Consell d’Eivissa, diferents sessions dels contes infantils «La Fada Màgica» i la «Tortuga Marineta», amb música i titelles, per a introduir als més petits en el món del reciclatge.

Visita a l’Àrea Ambiental de Ca na Putxa. Per a les persones que vulguin conèixer les instal·lacions de Ca na Putxa s’han programat dos visites el dimarts 22 i el dijous 24 de novembre. Les visites s’inicien a les 9.30 del matí i tenen una duració aproximada de 3 hores. A l’Àrea Ambiental de Ca na Putxa s’ubiquen les instal·lacions necessàries per a la correcta gestió dels residus de recollida municipal i assimilables a urbans de l’illa d’Eivissa. Durant l’activitat es visiten i s’explica el funcionament de les diferents instal·lacions que hi ha en aquest complex: planta de triatge d’envasos i residus en massa, planta de tractament de matèria orgànica i dipòsit controlat de residus no perillosos.

Tallers de compostatge Per mostrar com fer compost a casa, el Consell Insular d’Eivissa ofereix dos tallers que s’han organitzat per aquesta Setmana de Prevenció de Residus: el dimecres, 23 de novembre, a l’Aula Ambiental de Ca na Putxa, en horari de tarda, de 17.30 a 19 hores; i el dissabte, 26 de novembre, a l’Oficina de Residus (carrer de Balears, 28 d’Eivissa) de 10 a 11.30 hores. A les persones participants que ho desitgin se’ls donarà gratuïtament un compostador perquè puguin iniciar aquesta pràctica a casa.

Per a la visita a Ca na Putxa i els tallers de compostatge es necessària una inscripció prèvia, que es pot realitzar enviant un correu electrònic a info@residuseivissa.com o bé al telèfon 900 26 48 78.

Més tallers de reciclatge a les escoles

A més, al llarg de la Setmana Europea de Prevenció de Residus s’intensificaran els tallers de reciclatge a les escoles, xerrades, tallers manuals, jocs al pati i contes amb l’objectiu de treballar amb els alumnes i incidir en la necessitat de reduir la generació de residus. En concret, per celebrar la setmana EWWR hi ha previstos 13 tallers, en els quals hi participaran un total de 443 alumnes de Primària.

L’alumnat de Secundària participarà en el projecte artístic «L’Art de Reciclar a Secundària», impartit per Asociación For the Planet, mitjançant el qual s’elaborarà un mural conjunt amb temàtica ambiental. Els instituts participants són IES Algarb, IES Santa Maria, IES Quartó de Portmany i IES Xarc. Al llarg d’aquesta Setmana s’impartiran tallers per 223 alumnes, dels 400 participants totals.

Els dies 25, 26 i 27 de novembre, el Consell Insular d’Eivissa participarà amb l’iniciativa de «nativ IBIZA alive», amb l’exposició de l’escultura de Tanit. Es tracta d’una mostra artística al carrer, que es porta a terme en la zona del Parc de la Pau i Mercat Nou, en la que hi participen artistes convidats i entitats públiques amb l’objectiu comú de recolzar el petit comerç i el consum sostenible. El dissabte 26, a les 17.30 hores, es projectarà el documental de la construcció de Tanit, escultura feta amb materials reciclats, dintre del projecte de l’Art de Reciclar d’anys anteriors, amb la participació dels escolars.

A la programació d’aquesta setmana de conscienciació mediambiental també s’ha inclòs una performance al carrer titulada «ROPA», representada per l’artista Inés Sarmiento. La representació gira al voltant del tema principal de la Setmana EWWR d’enguany sobre el residus tèxtils. Mitjançant aquesta actuació al carrer es convidarà a l’espectador a reflexionar sobre el problema ambiental que genera la producció massiva de roba, l’ús i abús que es fa i es mostrarà la correcta gestió dels residus tèxtils 

Es realitzaran dues representacions amb un recorregut itinerant: el dimecres 24 s’iniciarà a les 11.30 hores al Passeig Vara de Rei amb una segona parada a la Plaça dels Jutjats i el recorregut finalitzarà a l’edifici del Consell Insular d’Eivissa. Dissabte 26, a les 12 hores, es repetirà la representació integrada  dintre de la mostra artística «nativ IBIZA alive», en la zona del Parc de la Pau i Mercat Nou. L’entitat Fundació Deixalles ha col·laborat cedint la roba i material tèxtil necessari per a l’actuació.

De fet, el conseller de Presidència i de Gestió Ambiental ha recordat que com aquest any la Setmana Europea de la Prevenció de Residus es centra en el tèxtil per posar de manifest el fort impacte que té en el nostre planeta i en inspirar accions que aportin més circularitat al sector. “A l’illa d’Eivissa la recollida separada del tèxtil només suposa un 0,35% del total de recollida municipal, el que demostra la falta de sensibilització i consciència entre la població. Per aquest motiu, durant aquesta setmana, a part de les activitats i actuacions que s’han explicat, també compartirem, a través de les xarxes socials de Residus Eivissa enllaços útils i fulls informatius per a crear consciència sobre l'enorme paper que exerceix el sector tèxtil en el canvi climàtic i com podem contribuir a reduir aquests residus”, ha anunciat Roig.

Finalment, l’agenda d’activitats conclourà amb l’estrena del Documental d’Aliança Mar Blava, patrocinat pel Consell Insular d’Eivissa. El documental recull 10 anys de lluita contra les prospeccions petrolíferes i tots els reptes i èxits assolits en el procés de conservació de la nostra mar. Es projectarà el diumenge 27 de novembre, a les 11.30 hores, al Palau de Congressos, ubicat a  Santa Eulària. L’entrada és lliure fins a completar l’aforament.

Cercar

Back To Top